Al-Jaza’iri on imitation

Question:

What was Ni’matullah Al-Jaza’iri’s view on imitation (Taqlid)?

Answer:
Ni’matullah Al-Jaza’iri writes: “It is true that the four primary works (Al-Kafi, At-Tahdhib, Al-Istibsar and Al-Faqih) do not include all the judgments and we find many of the judgments in books other than them, such as Uyun Akhbar Ar-Rida, Al-Amali, the book Al-Ihtijaj and similar ones like these. Therefore one should turn to these books and extract the judgments from them and not imitate (Taqlid) the knowledgeable in their own clarifications (Fatwa), because to extract the clarification from the evidence is the true effort (Ijtihad). How often did we see that a knowing group rejected some clarifications of excellent people for lack of evidence, whereby we found the evidence of these clarifications outside the four primary works and especially in the book Al-Fiqh of Ar-Rida (a.), which at that time was brought from India to Esfahan and is now in the storage chamber of our master Al-Majlisi and contains numerous judgments which the four primary works and others besides them do not contain.”[Al-Hada’iq-un-Nadirah of Al-Bahrani, Volume 1, page 52]

قال نعمة الله الجزائري: والحق أن هذه الأصول الأربعة (الكافي والتهذيب والإستبصار والفقيه) لم تستوف الأحكام كلها بل قد وجدنا كثيرا من الأحكام في غيرها مثل عيون أخبار الرضا والأمالي وكتاب الإحتجاج ونحوها فينبغي مراجعة هذه الكتب وأخذ الأحكام منها ولا يقلد العلماء في فتاويهم فإن أخذ الفتوى من دليلها هو الإجتهاد الحقيقي وكم قد رأينا جماعة من العلماء ردوا على الفاضلين بعض فتاويهم لعدم الدليل فرأينا دلائل تلك الفتاوى في غير الأصول الأربعة خصوصا كتاب الفقه الرضوي الذي أتي به من بلاد الهند في هذه الأعصار إلى إصفهان وهو الآن في خزانة شيخنا المجلسي فإنه قد إشتمل على مدارك كثيرة للأحكام وقد خلت عنها هذه الأصول الأربعة وغيرها

 

Schreiben Sie einen Kommentar